En valitettavasti pystynyt pitämään lomaa joulun ja uuden vuoden aikaan koko 2,5 viikkoa, mitä tänä vuonna olisi ollut mahdollista vain 8 lomapäivällä. Onneksi koirilla sentään oli pitkä ja rentouttava urheiluloma pohjoisessa Tampereella (kiitos Tasanteen tukikohta!). Koska siirryin välipäivinä yksinäni paikasta toiseen, päätin verestää muistoja opiskeluajoilta, olla rohkea ja iloisella mielellä, ja mennä junalla Helsinkiin ja takaisin Tampereelle. Ei ehkä kuulosta ihan "ylioppilastalon valtaus 1968" -tyyppiseltä radikalismilta, mutta mulle se ON iso teko. Autolla matkustamisen ihanuuteen kun tottuu niin helposti...

Ennen rakkaan Reiskan hankintaa ja erityisesti ennen Seran ilmestymistä tuli siirtyiltyä JKL-TRE ja myöhemmin HKI-JKL-TRE väliä Valtion Rautateiden kaukoliikennepalveluita käyttäen lähes viikottain. Koska perillepääsyn todennäköisyys erityisesti uudemmilla suurinopeuksisilla kallistuvavaunuisilla junilla on satunnaislukugeneraattorin tuottama, on mielenkiinto hiipunut kyseistä kulkuvälinettä kohtaan jo kauan sitten. Kun vielä otetaan huomioon muut yksityisautoilun edut junamatkailuun nähden, ei junailuun ole tehnyt mieli palata:

  • HINTA: matka HKI-JKL pendolinolla opiskelijahintaan yhden koiran kanssa 25€ + 5€ = 30€/suunta - matka Reiskalla (kulutus maantieajossa n. 7L/100km, bensan hinta n. 1,2€/L ja matka ovelta ovelle 270km) = 22,68€/suunta. Reiskan kohdalla auton arvon alentumista ei tarvi jostain kumman syystä ottaa huomioon, vaikka kilometrejä mittariin tuleekin :) Vertailuksi vielä normaalihintainen matka kahden koiran kanssa: ihminen 50€ + koirat 2 * 5€ = 60€/suunta. Erotus yksin autolla kulkemiseen huima 37€/suunta = yli 70€ mennen tullen! Miten ihmiset voi edes harkita junalla matkustamista normaalihintaan, häh?!?
  • MATKAN SUJUVUUS: Reiskassa ei koskaan kuulu kuulutusta "raiteilla on ruuhkaa, odottelemme vastaantulevaa liikennettä, tällä hetkellä olemme aikataulusta noin 20 minuuttia jäljessä, pahoittelemme viivytystä". Ei siinä sinänsä, ihan hyvä että odotellaan vastaantulevaa liikennettä mieluummin kuin lähdetään kokeilemaan, "vieläkö tohon väliin ehtisi"...
  • TAVARAPALJOUSOPTIO: Kaksi koiraa, kaksi kassia, reppu, laukku, läppäri, joululahjat... Ei ole sellaista kärryä vielä keksitty, jolla kaiken tavarapaljouden saisi siirtymään Reiskaa joutuisammin junaan ja edelleen päätepisteeseen. 
  • MATKUSTUSMUKAVUUS: Rauhallisuus ja hiljainen matkanteko on kaukana pääradoilla perjantai- ja sunnuntai-iltapäivisin liikkuvista junanvaunuista. Tästä inspiroituneena ajattelinkin haastaa radiokanavien naurettavan lyhyet top-listat, ja listata nyt aluksi TOP10 yleisimmistä junahäiriöistä ja -häiriköistä. Jännityksen säilyttämiseksi edetään lopusta alkuun:

Yleisimmät junahäiriöt/-häiriköt - TOP10

10. sija - Tunnelitaunot

Tampereen ja Jyväskylän välisellä junaosuudella on eniten tunneleita koko maan rataverkostossa. Pisin niistä on Lahdenvuoren tunneli, 4290 m. Rautatietunnelissa, kuten monissa muissakin suljetuissa tiloissa - hisseissä, metrossa, kaivoksessa - kännykän kuulumisessa saattaa olla ongelmia.

 Joka ikinen junamatka, vaikka vaunussa olisi vain yksi muu matkustaja minun lisäkseni, joku yrittää väen väkisin saada puhelimen kuulumaan tunnelissa.

"Ei oikein kuulu - ollaan tunnelissa - haloo -ei taida oikein kuulua näissä tunneleissa - haloo?! HALOO?! - No höh, nyt se katkes" [uusi soittoyritys] "Niinkun täällä on näitä tunneleita - niin ei oikein - Haloo?? Kuuluuko??" [jälleen uusi soittoyritys] ...


Mikä hiton älynväläys käskee soittaa uudelleen ja uudelleen, jos aivokapasiteetti kuitenkin riittää päättelemään, että kännykkä ei nyt kuulu, koska ollaan tunnelissa?!? Grrr... Näitä "väkisinsoittelijoita" esiintyy erityisen yleisesti Tampereelta Jyväskylään saavuttaessa, jolloin asemalta hakemisten sopiminen osuu juuri tiheimmälle tunnelipätkälle matkasta.

Selviytymisvinkki: käytä tekstiviestiä -  se säästää samalla myös muiden matkustajien hermoja, sillä soitaessasi asiasi tekstiviestillä, muiden matkustajien ei tarvitse kuunnella, mitämissämilloin se siskonpojankihlattu olikaan opiskellut ja tehnyt töitä.