Yleisimmät junahäiriöt/-häiriköt - TOP10 [jatkoa]

5. sija - Kaksi on liikaa

Monelle ensimmäisiä kertoja Jyväskylään junalla saapuvalle tulee yllätyksenä se, että Jyväskylässä rautatieasemalla on käytännössä yksi raide, jolle kaikki matkustajajunat saapuvat. Helsinkissä jatkuvasti käytettäviä raiteita  on 20, Pasilassa melkein 10 ja Tampereellakin viisi. Ei siis ihme, että eteläsuomalaisia vieraita vastaanottaessa saa vitsin "Seuraavana Jyväskylä. Saavumme raiteille 2, 3, 4 sekä rantaväylälle" lisäksi kuunnella huvittuneita kommentteja selittäessään, ettei tarvi sopia tulenko vastaan laiturille vai minne, koska juna tulee siihen yhteen ja samaan kohtaan joka tapauksessa.

Vuorokaudessa kuitenkin on aikoja, jolloin Jyväskylän asema on lähes ylibuukattu ja matkustajajunien käytössä on KAKSI raidetta. Kun sitten yhden raiteen liikenteeseen tottunut Jyväskylän kävijä onkin matkustamassa juuri tällaisena aikana, ei mikään ihme, että kaksi on liikaa ja sivuosumia tulee.

Ihmiset reagoivat hauskasti nähdessään junan lähtevän väärään suuntaan tai kuulevansa kuulutuksen väärästä määränpäästä. Heppojen tyyliin ensimmäinen refleksi on pakoreaktio; "äkkiä vaikka ikkunan kautta vauhdissa ulos hetitässänyt, maksoi mitä maksoi". Kun sitten ajatuskulku on johtanut siihen tosiasiaan, että junasta vauhdissa poistuminen on saatettu estää jopa erittäin massiivisin turvajärjestelmin, alkaa voivottelu, selittely ja "kuinkas tässä nyt näin kävi" -kertailu. Mikäli sivuosuman ottanut matkaaja on liikkeellä yksin, tämän selittelyrumban  kohteeksi joutuu viaton, oikeassa junassa omaan matkasuunnitelmaansa nähden istuva junakyytiläinen.

Ja ulostulevan tekstin määrä (ja volyymi) senkun kasvaa, kun konnari saapuu vaunuun. "Voi herranjestas, kun tässä nyt kävi näin. Mitäs me nyt tehdään?! Miten me päästään ulos? Voiko tämän junan pysäyttää; me jäätäis ihan nopeesti vaan pois. Ai ei pääse Jämsästä Keuruulle enää tänään?! No mitäs me NYT sitten tehdään??! Olipa aika epäselvästi merkitty siellä asemalla. Voi voi, oioi sentään..."

Toimintaohje: juna yleensä menee sinne, mitä aseman näyttötauluissa näkyy ja mitä ennen junan lähtöä kuultavassa kuulutuksessa sanotaan. Ole tarkkana ja valmistaudu sinkoamaan ulos, mikäli päätepysäkki ei kuulosta/näytä oikealta. Tai vaihtoehtoisesti: katso kaikki 24:n tuotantokaudet, opettele Jack Bauerilta tapa liikkua junissa (myös niiden ulkopuolella junan ollessa liikkeessä) ja varmuuden vuoksi myös se, miten ydinräjähdyksen sattuessa voi hypätä lentskarista ja mennä kiven taakse laskeumaa piiloon.