Tammikuussa aloittamani junhäirikkö-TOP10:n päivitys on hieman jäänyt, pahoittelut. Jäljellä on enää mitalisijat, joten täältä pesee! Ette ehkä usko, mutta ihan oikeesti jokainen TOP10:iin päässyt tarina perustuu tositapahtumiin...

 

Yleisimmät junahäiriöt/-häiriköt - TOP10 [jatkoa]

3. sija - PRONSSILLE YLTÄÄ: Paikkasählääjä-Pirkot ja -Pertit

Oma mokani on, että saavun juniin yleensä aina aikaisintaan viisi minuuttia ennen sen aikatauluun merkittyä lähtöaikaa. Tähän aikaan mennessä kaikki mua enemmän junamatkustamisesta innostuneet ja koko rahalla palveluita haluavat ovatkin jo valmiina pehvat penkissä, pulleat takit naulakossa puoliksi viereisellä paikalla ja matkatavarat levitettyinä viereiselle istuimelle, koska "ei siihen nyt enää ketään tule; olishan se jo tullut, kun juna lähtee jo 15 minuutin kuluttua"...

"Kävelen reippaasti" (moni saattaisi kutsua sitä myös juoksemiseksi...) junaan, tarkastan vaunun ja paikan, siirryn oman paikkani kohdalle ja totean taas sen tapahtuneen: täti ja puoli omaisuuttaan ovat levittäytyneet penkilleni.

"Anteeksi, mulla olisi paikka siinä." "Mutta eihän se nyt voi olla mahdollista, koska MINULLA on paikka tässä. Aivan varmasti, juuri tämä paikka 17 on minulla." [kaivaa lippuaan ulkotakin alla olevan huivin ja villatakin alla olevan laukun sivutaskussa olevasta pussukasta, jossa kukkaro on hyvässä tallessa] "No niin katsopa vaikka: 17 on minun paikkani" täti sanoo, ja näyttää lippuaan voittajan ilme kasvoillaan.

"Niin no, tässä junassa on 12 vaunua, tämä vaunu on numeroltaan 6 ja teidän paikkanne on vaunussa 9..." "Mutta herranjestas: onko JOKAISESSA vaunussa paikka numero 17?!" "Siis voi kauhea, minä kun luulit, että numerot jatkuvat... Ai että vaunutkin on numeroitu, no voivoi."

Tämän kerran oppi: Kyllä - jokaisella junan vaunulla on oma numeronsa, ja samannumeroisten penkkien määrän voi laskea ratkaisemalla x yhtälöstä:

samannumeroisten penkkien lukumäärä (x) ~ vaunujen määrä