HSKH järjesti tänään ensimmäisen agilityn 2010 SM-kisoja käsitelleen infotilaisuuden kaikille aiheesta kiinnostuneille Peltolan koululla, Tikkurilassa. Paikalla olikin ilahduttavan paljon aktiivisia: nimilistan mukaan yleisössä oli peräti 113 agilityn riemusta kiinnostunutta!

Kuva 1. Tyylikästä materiaalia ja pohjapiirrustuksia tulevasta kisa-alueesta Suomen historian suurimmissa agilitykisoissa kesäkuussa 2010

1263416579_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Lisätietoja aiheesta virallisilta kisasivuilta.

Peltolan koulu on 650 oppilaan yläaste, jonne pääosa oppilaista tulee Simonkallion ja Viertolan ala-asteilta. Itselläni edellisestä yläasterakennuksessa käynnistä on jo sen verran aikaa, että olin unohtanut sen ohjeiden, käskyjen, toiveiden ja kieltojen määrän, joka tuollaista tarkoitusta varten käytettävässä kiinteistössä on: "Pyyhi jalkasi, ole hyvä", "Roskat roskiin!", "Omien eväiden syönti ruokalassa kielletty" jne.

Niitä kaikkia kymmeniä seiniin, oviin, ilmoitustauluille, tolppiin, kaappeihin ja ikkunoihin kiinnitettyjä kylttejä silmäillessäni mietin, missä vaiheessa kylttejä on jo niin paljon, että niiden teho hiipuu ja lopulta ne muuttuvat täysin hyödyttömiksi? Ehkä tätä voisi pohtia kylttien kuluttajien, eli yläasteikäisten teinien käyttäytymisen kautta. Väittäisin, että kansantaloustieteen termein monien muiden hyödykkeiden tapaan myös käskykylteillä on nopeasti laskeva rajahyöty: jokaisesta uudesta kyltistä saatava hyödyn lisäys on pienempi kuin edellisestä saatu. Ensimmäisestä kyltistä valkoisella seinällä saadaan suurin hyöty. Kymmenen kyltin jälkeen (angstisen lukijakunnan turtuessa) yhdestoista kyltti tuottaa enää vain vähän lisähyötyä. Kylttien määrän ylittäessä tietyn raja-arvon, hyöty on pyöreä nolla (tai ärsyyntymisen johdosta jopa negatiivinen?).

Oli miten oli, sen lisäksi, että kiinnitin huomioni hiippatossuissan ruokalan keskellä tanhunneisiin kypsässä keski-iässä olleisiin, "Parinvaihto - NYT!"-huutojen mukaan paikkaansa vaihtaneisiin täteihin ja setiin, kiinnitin minä satunnaisena koulutilojen kuluttajana huomioni lisäksi niihin erilaisiin ja eri paikkaan kiinnitettyihin kyltteihin. Tarjoilenkin seuraavassa laajasta kylttivalikoimasta parhaat palat teille, arvon lukijani:

Kuva 2. Ensimmäiset kyltit luettuani päästin virheellisesti "voi näitä ääliöitä" -sävyisen keskipitkän huokauksen. Kun saavuin tämän kyltin kohdalle, tiesin että aliarvioivat tuhahteluni ovat olleet virhe, joka napsahti omaan nilkkaan. Kylttikäskytyksestä huolimatta (tai ehkä juuri siksi!) kyseessä on hoksaavampi ihmislaji kuin uskommekaan. Yläasteikäiset osaavat tämän kyltin perusteella toimia oikein; entä sinä?

1263418151_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Kuva 3. Sarjakuvahahmot käytösmallien opettajana oli suosittu aihe. Mitä mahtaa Mikki tässä rauhanhenkisessä ohjeessa neuvoa tekemään?

"Syntistä on sauhutella." (tämä oli selvä ja ennalta-arvattava.)

"Kierrätä ja katko sähköjohdot - ja saat luonnon vihertämään."

"Diskojytä ja kadulle valuva bensa ovat pahasta -hyihyi."

Mutta mikä selittää sen, että Mikki pitelee jytänauhurin pistorasiassa olevaa johtoa kädessään?

1263418168_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Kun nyt koulussa ollaan, olisin erittäin tarkka kylttien oikeinkirjoituksessa: lisäisin alla olevaan plakaattiin yhdysviivan sanojen "WC" ja "käyttäytyminen" väliin (tämä taitaa olla enemmän makuasia kuin taivaantosi) ja kirjoittaisin vain täysiä virkkeitä, eli sellaisia, jotka alkavat isolla alkukirjaimella ja päättyvät pisteeseen. Tarkistaisin samalla vaivalla myös kohdan 3. pilkutustarpeen.

Kuva 4. Parhaat kokemukset kylteistä tuli vessareissulla. Seuraavaa kylttiä lukiessa herää yläasteajoista vieraantuneelle monia kysymyksiä:

1263418800_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

  • Kuinka usein SINÄ käyt WC:ssä niin, että siellä on ruuhkaa, koska kopissa on muitakin itsesi lisäksi? Onko se niin suuri ongelma, että siitä tulee mainita jokaisen WC-kopin oveen kiinnitettävän kyltin kohdassa 1?
  • Onko jossain paikka, jossa seiniin piirtely on sallittua eli onko tämä sellainen asia, joka tulee nostaa esille jokaisen oven jokaisen kyltin kohdassa 2? Ja edelleen: jos nähdään tarpeelliseksi mainita, että juuri seiniin piirtely on kiellettyä, onko lavuaariin piirtely kuitenkin sallittua tai puolestaan seinien laveeraus sallittua? Kuinka moni muuten on laveerannut peruskoulun jälkeen? Anyone? Tai käyttänyt niitä ällöttäviä sormet sottaavia huopakyniä, joihin kyllä paketin mukana tuli se tuppi, jota ei kuitenkaan liidun lyhenemisestä johtuen voinut käyttää kuin ensimmäiset 0,5cm liidun eliniästä?
  • Miksi kohtien 2 ja 3 välissä on kaksi välilyöntiä 1-2-välin yhden välilyönnin sijaan?
  • Kohdan 3 toteutus on melko haastavaa, mikäli sen haluaa toteuttaa kirjaimellisesti. Ainakin itse toivoisin, että seuraavan kerran ko. vessaan mennessäni siellä soisi tunnelmallinen jazz-musiikki, ilmassa leijailisi raikas juuri pestyn pyykin tuoksi, sisustus olisi värikäs mutta hillitty, naulassa roikkuisi imukykyinen pyyhe (ei sellainen paksu ja vettähylkivä, joita kaikki uudet pyyhkeet on, vaan mahdollisimman karhea ja imukykyinen), lavuaarin hyllyllä olisi kaunis purkki kallista luxus-käsirasvaa (joka kuitenkin imeytyisi sekunneissa eikä jättäisi käsiä rasvaisen tuntuisiksi) ja varpaideni alla olevan pehmeän maton läpi tuntuisi lattialämmitys.

Vaikka kyltin tekstit olivat hyvin monitulkintaiset ja ajatuksia herättäviä, WC-kyltti ylsi ehdottomalle ykkössijalle "Peltolan koulun parhaat kyltit" -kisassa sen alareunassa olevan kuvasarjan ansiosta. Nyt pitää olla rehellinen: käsi ylös kaikki, jotka ovat kokeilleet WC-askareiden suorittamista kuvasarjan vasemmanpuolisen kuvan osoittamalla tavalla (kokeiluja tämän kohdan lukemisen jälkeen ei lasketa :)

Hämäävintä kuvasarjassa on se, että väärin-merkki on laitettu juuri tuon oikeanpuoleisen kuvan päälle, joka erehdyttävästi muistuttaa sitä tyyliä, joka minulle on lapsuudessa opetettu kyseisten asioiden toimintamalliksi ja jota olen ilmeisen virheellisesti noudattanut jo lähes 30 vuotta. Tämä jos jokin pistää ajattelemaan...

Kielloista huolimatta (tai negatiivisen rajahyödyn = haitan tapauksessa juuri siitä syystä) WC:n seiniin oli kuitenkin piirrelty (olisiko kameravalvonta paikallaan? Ehkä jopa sähköistetty istuinrengas ja kirjoitukseen reagoiva seinämateriaali!?). Onneksi kuitenkin vain lyijykynällä, sillä kuulakärkikynän käyttöoikeudenhan Suomen koulutusjärjestelmässä saa vasta ... yliopistossa? Eikun sielläkin tentit kirjoitellaan lyijykynällä konseptille! Jos tarkkoja ollaan, en siis esim. minä ole saavuttanut kuulakärkikynän käyttöoikeutta koko 16 vuotisen opiskelu-urani aikana (vaikka ATK- ja ompelukoneajokortit kyllä löytyy). Huono kuvalaatu menee jälleen kännykkäkameran piikkiin (koska kuvaajahan on pro).

Kuvat 5-6. Suomen kansainvälistyminen ja maamme kohtaama globalisaatio näkyy myös WC:n seinällä olleesta syvällisestä keskustelusta.

1263421444_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

"Take care of my heart. I left it with you."

1263421514_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

"Miks **tus kirjoitatte enkkuu? Ollaa **ttu suomalaisii."

Etsitään rikollisesta toiminnasta positiivinen puoli: jälkimmäisen kommentin jättänyt oppilas kuitenkin tunnisti kielen englanniksi!